ارتباط موثر و مهارتهای ارتباطی (بخش ۲) | تحلیلگران صنعت

ارتباط موثر و مهارتهای ارتباطی (بخش ۲) | تحلیلگران صنعت

ارتباط موثر

مهارت شماره ۲ در ارتباط موثر : به سیگنال های غیر کلامی توجه کنید

طرز نگاه کردن، گوش دادن، حرکات و واکنش های شما می­تواند حستان را به دیگران منتقل کند. ارتباط غیر کلامی یا زبان بدن، شامل علائم چهره، حرکات بدن، ارتباط چشمی، تغییر وضعیت، تن صدا و حتی نحوه نفس کشیدن شماست.

بهبود توانایی های شما در درک و استفاده از ارتباطات غیر کلامی و زبان بدن می­تواند شما در برقراری یک ارتباط خوب کمک کند، منظور واقعی شما را به درستی انتقال دهد و در نتیجه شما را در موقعیت های چالش برانگیز یاری دهد.

  • شما می­توانید ارتباط موثر را با استفاده از یک زبان بدن علاقمند و با روی باز برقرار کنید، به این شکل که دست های خود را به شکل ضربدری قرار ندهید، در یک موقعیت باز و علاقمند بایستید و در هنگام نشستن روی لبه صندلی و رو به جلو بنشینید و تا حد امکان با طرف مقابلتان ارتباط چشمی برقرار کنید.

 

  • شما همچنین می­توانید از زبان بدن برای قابل فهم تر کردن کلامتان استفاده کنید. به این شکل که مثلا وقتی با کلام یک شخص موفق هستید با علائم دست و حرکات بدن به او این حس را منتقل کنید.

 

فهم ارتباطات غیرکلامی را در خود تقویت کنید.

به تفاوت های شخصی افراد توجه کنید – مردم کشور های مختلف با فرهنگ های مختلف ممکن است ارتباطات غیر کلامی متفاوتی نسبت به یکدیگر داشته باشند، بنابراین در تجزیه و تحلیل زبان بدن توجه به سن، جنسیت، فرهنگ و احساسات فردی بسیار حائز اهمیت است. یک نوجوان آمریکایی، یک خانم مسن اروپایی و یا یک تاجر آسیایی را در نظر بگیرید، این افراد قطعا زبان بدن متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.

به ارتباطات غیر کلامی به شکل گروهی و جمعی نگاه کنید – بیش از حد به یک ژست خاص در زبان بدن توجه نکنید. به تمامی سیگنال هایی که دریافت می­کنید توجه کنید و بعد به یک جمع بندی برسید. قضاوت کلی بر روی مجموعه ای از علائم می­تواند درست و قابل استناد باشد.  

 

دریافت علائم غیرکلامی را در خود تقویت کنید.

از آن دسته از علائم غیرکلامی استفاده کنید که با سخنانتان همخوانی دارد. اگر شما چیزی بگویید و زبان بدنتان معنای دیگری داشته باشد، در اینصورت طرف مقابل شما احساس شک و تردید و عدم صداقت می­کند. برای مثال، ضربدری قرار دادن دست ها و تکان دادن سر به نشانه اعتراض نمی­تواند با موافقت کلامی شما همخوانی داشته باشد.

ارتباط موثر

سیگنال های غیر کلامی تان را با موضوع صحبتتان همسو کنید. برای مثل تن صدای شما در هنگام صحبت با یک کودک و در هنگام صحبت با یک شخص میانسال باید متفاوت باشد. به همین شکل، احساسات و عواطف و پیش زمینه فرهنگی افراد هم باید در نظر گرفته شود.

از بروز زبان بدن منفی اجتناب کنید. سعی کنید بیشتر از زبان بدن مثبت استفاده کنید هرچند شاید خیلی هم در واقعیت نظر مثبت نداشته باشید. اگر در موقعیتی قرار گرفته اید که خیلی عصبی هستید، برای مثال یک مصاحبه شغلی، یک ارائه مهم و یا اولین قرار با یک شخص خاص، از زبان بدن مثبت برای نشان دادن اعتماد به نفستان استفاده کنید.

ارتباط موثر

مهارت شماره ۳ در ارتباط موثر : استرس خود را کنترل کنید

تا الان چندبار پیش آمده که بخاطر مخالفت اشخاص مختلف با نظراتتان دچار استرس شده اید و کاری کرده اید که بعد ها از انجام آن پشیمان شده اید؟ اگر شما بتوانید در شرایط استرس، سریعا اوضاع را آرام کنید، نه تنها از چنین اتفاقاتی جلوگیری می­شود، بلکه در بسیاری از شرایط شما می­توانید حتی افراد دیگر را هم به آرامش دعوت کنید. اتفاقات مثبت فقط در زمانی رخ می­دهد که شما از نظر احساسی و ذهنی در آرامش کامل باشید.

در موقعیت های خیلی حساس مثل یک مصاحبه شغلی، یک ارائه مهم، جلسه معارفه با خانواده شخص مورد علاقه تان یا قرار ملاقات با یک چهره مهم، شما باید احساسات خود را به خوبی مدیریت کنید، بتوانید خوب فکر کنید و ارتباط موثر برقرار کنید.

 

  • از تکنیک های خاموش استفاده کنید تا زمان بیشتری برای فکر کردن بگیرید. مثلا می­توانید یه سوال تکراری بپرسید، یا درخواست کنید که یک جمله را دوباره توضیح بدهند.

 

  • برای جمع بندی افکار خود مکث کنید. سکوت در مذاکره لزوما چیز بدی نیست، سکوت و مکث همه چیز را برای شما تحت کنترل درمی­آورد.
  • یک نقطه را انتخاب کنید و فقط حول محور آن به سخن گفتن بپردازید. اگر پاسخ شما خیلی طولانی باشد یا در مورد مسائل مختلف صحبت کنید، ممکن است علاقه شنونده برای توجه به سخنان شما از بین برود.

 

  • کلمات خود را به وضوح بیان کنید. در بسیاری از موارد، نحوه صحبت شما به اندازه خود صحبتتان مهم است. به وضوح صحبت کنید، تن صدایتان را در حد نرمال نگه دارید و ارتباط چشمی برقرار کنید.

 

  • با یک خلاصه و جمع بندی صحبت هایتان را تمام کنید. در جواب سوالات مختصر و مفید صحبت کنید و سخن را تمام کنید، حتی اگر سکوت طولانی در مذاکره حاکم شود. شما مجبور نیستید سکوت را با حرف های اضافی پر کنید.

 

 

ارتباط موثر

 چگونه میتوانیم تجارب خوبی در بازاریابی داشته باشیم؟

چگونه میتوان پیروز میدان رقابت برای فروش شد؟ (بخش ۱)

ارتباط موثر و مهارتهای ارتباطی (بخش ۱)

 

 

ارتباط موثر

تسکین سریع استرس برای برقراری ارتباط موثر

وقتی در یک مذاکره شرایط پیچیده می­شود، شما باید کاری کنید که به سرعت مسائل احساسی از بین برود. با کاهش سریع استرس و آرام کردن اوضاع، شما می­توانید بسیار قوی و با اعتماد به نفس در شرایط سخت ظاهر شوید و رفتار مناسبی از خود نشان دهید.

۱٫قبل از جلسه در مورد شرایطی که باعث استرس می­شود فکر کنید. بدنتان در هنگام استرس به شما اخطار می­دهد، علائم استرس در بدن عبارتند از : ناراحتی معده، تنگی نفس، دست های به هم گره کرده و …

۲٫قبل از تصمیم گیری، لحظه ای را برای آرام کردن خود در نظر بگیرید و فکر کنید.

۳٫تمامی حواس خود را برای نجات از استرس به کار بگیرید. بهترین راه برای کاهش سریع استرس استفاده از حواس پنج گانه است. برای مثال، شما می­تواند یک قرص نعنا در دهان خود بجوید، یا یک توپ را در جیب خود فشار دهید، نفس عمیق بکشید و یا به یک اتفاق خوشایند که قبلا برایتان اتفاق افتاده فکر کنید.

۴٫به دنبال یک موضوع طنز در موقعیت مذاکره بگردید. طنز اگر در موقعیت مناسب استفاده شود، یکی از بهترین راه های کاهش استرس است. وقتی افراد شرکت کننده در مذاکره سعی در هدایت جلسه به سمت یک جو جدی دارند، سعی کنید با یک شوخی یا طنز مناسب اوضاع جلسه را آرام کنید.

۵٫سعی کنید در مذاکره بیشتر سازش و مصالحه به خرج دهید. هرچقدر در مذاکره نظرات افراد با یکدیگر همسو باشد و جو آرامی بر جلسه حکمفرما باشد، نتیجه مذاکره مثبت خواهد بود.

۶٫سعی کنید تا حد امکان نظراتتان موافق باشد، در اینصورت همه افراد را به آرامش در جلسه هدایت خواهید کرد. اگر این امکان وجود داشت، چند دقیقه در بیرون از محل کار قدم بزنید. حرکت فیزیکی و تعویض مکان می­تواند به سرعت استرس شما را کاهش دهد.

ارتباط موثر

مهارت شماره ۴ در ارتباط موثر : خودتان را ثابت کنید

بیان مستقیم و محکم باعث می­شود اعتماد به نفس شما برای همه آشکار شود و به تصمیم گیری شما کمک می­کند. ثبات در گفتار، باعث بیان درست احساسات و طرح نیازها و خواسته ها به شکل صادقانه و عادلانه می­شود. ثبات در رفتار و گفتار صرفا به معنای درک دیگران است نه برنده شدن در مذاکره.

برای بهبود اثبات خود در مذاکره به موارد زیر عمل کنید :

شخصیت و نظراتتان را ارزشمند ارائه دهید.

خواسته ها و نیازهایتان را مشخص کنید

افکار و نظرات منفی را به شیوه ای مثبت ابراز کنید

با دید مثبت بازخورد ها را بپذیرید

یاد بگیرید که در مواقع لازم ” نه ” بگویید


ارتباط موثر

تکنیک های ارتباطی مهم را توسعه دهید

  • سخنان پر استرس در موقعیت های پرآشوب پیامی منفی به دیگران منتقل می­کند. ابتدا موقعیت و جایگاه افراد مقابلتان را بررسی کنید سپس نظرات و خواسته هایتان را مطرح نمایید.

 

  • تکرار نظرات و سخنان باید در صورتی انجام شود که شما در ارائه اول خود موفق نبوده اید. اگر خواسته های شما محقق نشود، به شکل ناخودآگاه موجب تکرار نظرات از سمت شما خواهد شد. تکرار نظرات و خواسته ها را به شکل مثبت بیان کنید.

 

  • سعی کنید تکرار نظرات را در شرایطی که ریسک کمتری دارد انجام دهید تا اعتماد به نفستان بالاتر برود. یا ابتدا ارائه نظرات را در جمع دوستان یا خانواده خود تمرین کنید.

 

ارتباط موثر

 چگونه میتوانیم تجارب خوبی در بازاریابی داشته باشیم؟

چگونه میتوان پیروز میدان رقابت برای فروش شد؟ (بخش ۱)

ارتباط موثر و مهارتهای ارتباطی (بخش ۱)

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

gift