ارتباط موثر و مهارتهای ارتباطی (بخش ۱) | تحلیلگران صنعت

ارتباط موثر و مهارتهای ارتباطی خود را در کار و روابط شخصی تان بهبود بخشید!

در نگاه اول ارتباط موثر یک مهارت غریزی به نظر می­رسد. اما اغلب وقتی سعی در ایجاد ارتباط با دیگران داریم دچار سردرگمی می­شویم. ما جمله ای را به زبان می­آوریم و طرف مقابل، مفهوم کاملا متفاوتی از منظور ما برداشت می­کند، در این صورت سو تفاهمات و درگیری ها بین افراد به وجود می­آید. این اتفاق موجب بروز مشکل در منزل، دانشگاه و یا محل کارتان می­شود. برای بسیاری از افراد، برقراری یک ارتباط واضح و موثر نیازمند یادگیری یکسری مهارت است. در حالی که شما سعی در بهبود روابط با همسر، فرزندان و یا همکارانتان دارید، یادگیری این مهارت ها می­تواند ارتباطات شما را با سایرین تقویت کند،  موجب ایجاد اعتماد و احترام بیشتر در افراد گردد، کار تیمی را بهبود بخشد، مسائل و مشکلات این چنینی شما را حل کند و در نهایت موجب سلامت روان در اجتماع می­شود.

ارتباط موثر

ارتباط موثر چیست؟

ارتباط موثر چیزی بیشتر از تبادل اطلاعات بین دو نفر است. ارتباط موثر شامل درک احساسات و قصد و نیت طرف مقابل در تبادل اطلاعات است. در ارتباط موثر علاوه بر درک درست از معنی پیام، شما باید به خوبی به سخنان طرف مقابل گوش فرا دهید. و بفهمید که چه حسی در پشت پرده این سخنان وجود دارد.

ارتباط موثر

 

علاوه بر کلماتی که استفاده می­کنید، ارتباط موثر ترکیبی از چهار مهارت زیر است :

آگاهانه گوش دادن

ارتباط غیر کلامی

مدیریت استرس در لحظه

اثبات محترمانه نظرات خود

ارتباط موثر

ارتباط موثر

 

وقتی این مهارت ها را بیاموزید، ارتباط شما به خودی خود موثر تر و بهتر از قبل انجام خواهد گرفت. برای مثال، متنی که توسط شخصی خوانده می­شود با متنی که روی کاغذ به او تحویل داده می­شود از لحاظ تاثیرگذاری یکسانند. ولی توسعه مهارت های ارتباطی اندکی زمان بر است. تلاش و تمرین هرچه بیشتر شما موجب برقراری ارتباطی موثرتر و بهتر به شکل غریزی از سمت شما خواهد بود.

 

ارتباط موثر

 چگونه میتوانیم تجارب خوبی در بازاریابی داشته باشیم؟

چگونه میتوان پیروز میدان رقابت برای فروش شد؟ (بخش ۱)

?چه چیزهایی شما را از برقراری یک ارتباط موثر باز می­دارد  ؟

موانع رایج در برقراری ارتباط موثر عبارتند از :

۱٫استرس و احساسات کنترل نشده هنگامی که شما استرس دارید و یا تحت فشار هستید، معمولا سیگنال های منفی به افراد دیگر منتقل می­کنید و پیام صحبت های شما به درستی به طرف مقابلتان القا نمی­شود. برای جلوگیری از سوتفاهمات، شما می­توانید بیاموزید که چگونه سریعا یک جنجال را آرام کنید.

۲٫عدم تمرکز وقتی شما به طور همزمان چند وظیفه دارید نمی­توانید به درستی ارتباط موثر برقرار کنید. وقتی به طور همزمان موبایل خود را چک می­کنید، صحبت بعدی خود را آماده می­کنید و به برنامه روزمره تان می­اندیشید، قطعا تاثیر نشانه های غیر کلامی در گفتگو را از دست خواهید داد.

۳٫زبان بدن نا مشخص ارتباطات غیر کلامی باید آنچه را که هست نشان دهد. ارتباطات غیر کلامی نادرست پیام نادرستی را به طرف مقابل انتقال می­دهد و موجب بروز سو تفاهمات می­شود.

۴٫زبان بدن منفی وقتی شما در مذاکره با چیزی مخالف هستید باید زبان بدنتان هم به طور دقیق و واضح بیانگر این موضوع باشد، مثل گارد دست ها، عدم برقرار ارتباط چشمی و یا تکان دادن پاها.

 ارتباط موثر

مهارت شماره ۱ در ارتباط موثر : شنونده فعال باشید

ما در هنگام ارتباط با دیگران، بیشتر بر روی حرف هایی که می­خواهیم بزنیم تمرکز می­کنیم. با اینکه، ارتباط موثر مهارت کمتر حرف زدن و بیشتر گوش دادن است. مهارت خوب گوش دادن نه تنها شامل فهم دقیق سخنان گوینده، بلکه درک احساساتی است که از آن سخنان ناشی می­شود.

تفاوت بسیاری بین گوش دادن آگاهانه و شنیدن معمولی وجود دارد. وقتی شما به شکل آگاهانه به سخنان یک شخص گوش می­دهید، به کوچکترین تغییرات لحن و صدای فرد که بیانگر احساسات او است و سعی در انتقال آن ها دارد، توجه می­کنید. هنگامی که شما به شکل آگاهانه و فعال به سخنان یک شخص گوش می­دهید، این حس را به او منتقل می­کنید که سخنانش به دقت شنیده می­شود و این امر موجب برقراری ارتباطی عمیق و قوی بین شما و آن فرد می­شود.

با برقراری ارتباط به این شکل، شما فرآیندی را تجربه خواهید کرد که در آن استرس کمتر، احساس حمایت فیزیکی بیشتر و احساس بهتری را به دست خواهید آورد. اگر طرف مقابل شما فرد آرامی باشد و به شکل فعالانه به سخنان شما گوش فرا دهد، این حس به طور ناخودآگاه به شما هم منتقل خواهد شد. به طور مشابه اگر طرف مقابل شما فرد هیجان زده ای باشد شما می­توانید او را آرام کنید و به او نشان دهید که احساساتش را درک می­کنید.

ارتباط موثر

نکاتی برای تبدیل شدن به یک شنونده فعال

  • تمرکز کامل بر روی گوینده – وقتی شما در حال کار با موبایلتان هستید و یا در ذهن خود به مسئله ای فکر می­کنید، در اینصورت نمی­توانید فعالانه گوش دهید. شما باید به لحظه به لحظه سخنان طرف مقابلتان گوش فرا دهید، نه اینکه فقط نکات مهم و کلمات کلیدی را در ذهن خود نگه دارید. اگر تمرکز کردن برای شما سخت است، باید بارها و بارها این کار را تکرار کنید تا بتوانید این عمل را در خود تقویت کنید.

 

  • بیشتر بر روی گوش راست خود تمرکز کنید – اگرچه خیلی عجیب به نظر می­رسد، ولی سمت چپ مغز شما کار پردازش اولیه گفتار و احساسات شما را انجام می­دهد. و از آنجا که سمت چپ مغز به سمت راست بدن متصل است، در اینصورت تمرکز بر روی گوش راست موجب درک احساسات و پردازش اولیه اطلاعات می­شود.

 

  • از انتقال مکالمات و سخنان به سمت نگرانی های خود بپرهیزید – گوش دادن به این معنا نیست که منتظر نوبت خود برای صحبت کردن باشید. اگر شما در حین مکالمه در حال آماده کردن سخن بعدی خود باشید در اینصورت نمی­توانید به شکل آگاهانه و فعالانه روی سخنان طرف مقابلتان تمرکز کنید. در اینصورت گوینده می­تواند از روی حالت چهره تان متوجه عدم توجه و عدم تمرکز شما شود.

 

  • علاقه خود را به آنچه که گفته می­شود نشان دهید – گاهی اوقات لبخند بزنید، و زبان بدن خود را به حالت توجه و علاقه به سخنان گوینده تغییر دهید. با تایید های کوچک مانند ” بله ” ، گوینده را به ادامه سخنان تشویق کنید.

 

  • سعی کنید قضاوت را کنار بگذارید – به منظور برقراری ارتباط موثر با یک شخص، حتما نیاز نیست که شما آن شخص را دوست داشته باشید و نظراتش را قبول کنید. با این حال، باید از قضاوت کردن بپرهیزید و از سرزنش و انتقاد خودداری کنید تا بتوانید طرف مقابلتان را به طور کامل درک کنید. وقتی یک ارتباط سخت به شکل موفقیت آمیز شکل می­گیرد، می­تواند منجر به یک رابطه طولانی و موثر شود.

 

  • ارائه بازخورد – اگر احساس می­کنید حرفی را درست متوجه نشده اید، جمله را دوباره تکرار کنید. چیزی که من شنیدم ” ………….. ” ، حرفتان این بود ” ……………. ” ، و جملاتی از این دست در ارائه بازخورد بسیار موثر هستند. همچنین برای اطمینان از اینکه منظور گوینده را درست متوجه شده باشید می­توانید سوال بپرسید.

 

ارتباط موثر و مهارتهای ارتباطی (بخش ۱)

ارتباط موثر

 

ارتباط موثر

 چگونه میتوانیم تجارب خوبی در بازاریابی داشته باشیم؟

چگونه میتوان پیروز میدان رقابت برای فروش شد؟ (بخش ۱)

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

gift